Dansk navn: Calcium

Alment: Calcium er med til at sørge for hårdheden af vores knogler. Især unge, gravide og ammende skal sørge for at få rigeligt med calcium, som findes i bl.a. andet mælk og vand. Den voksne organisme indeholder godt 1 kg calcium. Heraf findes langt det meste i skelettet, og kun en meget lille del i blodet. Daglige calciumanbefalinger er 800 mg for voksne, dog 900 mg i puberteten, og 900 og 1200 mg hos henholdsvis gravide og ammende. Som følge af en høj indtagelse af mælk og mælkeprodukter i Danmark er den gennemsnitlige indtagelse større end anbefalingerne i praktisk taget alle aldersgrupper.

Naturlig forekomst: Mælk er langt den vigtigste kilde til calcium i Danmark. Næsten halvdelen af den samlede calciumindtagelse kommer fra mælk. Andre calciumrige levnedsmidler er mælkeprodukter i øvrigt, f.eks. ost, samt flere grøntsager, f.eks. broccoli, spinat, kål og salat. Også postevand bidrager væsentligt.

Funktion: Er sammen med fosfor nødvendigt for hårdheden af knoglerne. En tilstrækkelig calciumtilførsel (svarende til anbefalingerne) synes især at være påkrævet under den hurtige knoglevækst i puberteten. Det er i denne kritiske periode i livet meget vigtigt, at knoglemængden opbygges mest muligt.

Mangel: Længerevarende utilstrækkelig calciumindtagelse medfører en beskeden nedsættelse af calciumindholdet i blodet, hvorved dannelsen af biskjoldbruskkirtelhormon øges. Dette stimulerer dannelsen af aktivt D-vitamin. Calciumværdien i blodet bliver normal, men på bekostning af en fremadskridende afkalkning af knoglerne. Om den høje forekomst af osteoporose hos den danske befolkning, som har en høj calciumindtagelse, kan forklares på denne måde er meget tvivlsom. ( kilde: www.sundhed.dk)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *