Kulhydrater er cellernes væsentligste energikilde og en vigtig bestanddel af bl.a. cellemembraner og kromosomer. Kulhydrater omfatter monosakkarider og disakkarider – under ét betegnet “”sukker”” – og polysakkarider.

Monosakkarider optages direkte fra kosten uden at skulle nedbrydes først i fordøjelseskanalen. Fødens vigtigste monosakkarider er glukose (druesukker), fruktose (frugtsukker) og galaktose. Glukose og fruktose findes i frugter, grøntsager og honning. De dannes, når disakkarider som sukrose (rørsukker) nedbrydes.

Disakkarider består af to monosakkarider, der bindes kemisk sammen, og omfatter bl.a. sukrose (rørsukker), dvs. almindelig bordsukker opbygget af glukose og fruktose. Det findes i mange frugter og grøntsager, især i sukkerroer og sukkerrør. Andre vigtige disakkarider er maltose i øl, sirup og kornprodukter samt laktose (mælkesukker) i mælkeprodukter.

Polysakkarider omfatter stivelse, glykogen og de fleste typer kostfibre. Stivelse og glykogen er lange kæder af glukose-molekyler, mens kostfibre er en blanding af mange forskellige kulhydrater. Stivelse er menneskets vigtigste energikilde og findes i kartofler, ris, pasta, brød, gryn og bælgfrugter. Disse fødevarer indeholder også kostfibre og nedbrydes derfor langsommere i fordøjelseskanalen. Det giver mæthedsfølelse og en langsommere stigning i blodsukkeret, så organismens blodsukkerregulering ikke belastes så meget.

Kostfibre omfatter en blandet gruppe af plantestoffer med forskellige kemiske og fysiske egenskaber. De opdeles i to hovedgrupper efter deres opløselighed i vand. Opløselige kostfibre kan have en kolesterolsænkende og blodsukker-stabiliserende virkning, mens uopløselige forebygger forstoppelse og måske kan modvirke tyktarmskræft. Derfor er det vigtigt at få kostfibre af begge typer ved at spise mange slags fiberkilder.

Mens det er hensigtsmæssigt at holde igen med kulhydrater i form af sukker, kan man trygt spise rigeligt med langsomt optagelige kulhydrater som stivelse og kostfibre – dvs. pasta, ris, groft brød etc. – der i det lange løb vil virke slankende. ( kilde: www.sundhed.dk)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *