Hvis du som mange andre mennesker, skal til at genoptræne eller blot i gang med træning efter sommerens mange is. Så glæder du dig nok ikke til de muskelømhed, som med sikkerhed vil være en efterfølger. Ny forskning har fundet et nyt mirakel middel mod dette – nemlig vandmelon!

Mange atleter har brugt det i længere tid, men nu er helt almindelige civile mennesker også begyndt at bruge dette tip, eftersom ny forskning viser at det rent faktisk virker. Vandmelon saften har potentiale som en funktionel helse drik, til at lindre muskelømhed. I vandmelon saften findes der, høje naturlige niveauer af aminosyre, som hedder L-Citrulluine. En spansk undersøgelse har vist at den har hjulpet ømme muskler på cyklister med at forsvinde. De aminosyrer, som findes i vanddmelon forekommer dog også i andre melon sorter, squash, agurker samt græskar. Men den aminosyre, som findes i vandmelon er mere koncentreret.

 

Potensproblem og andre skavanker

Tidligere undersøgelser viser, at aminosyren også kan bruges til at behandle seglcelleanæmi, seksuel udholdenhed samt rejsningsproblemer. Dog bliver den oftere anvendt til atleter.

Aminosyren atioxidante egenskaber og evner til at generere nitrogenoxid gør det til en mulighed at benytte til behandling af tilstande someksempelvis forhøjet blodtryk, hjertesvigt og åreforkalkning.

 

Lækre tips

Alle børn elsker vandmelon, så hvad er mere oplagt, end at lave lækre friske vandmelon smoothies til børnene eller måske til dig selv. Vandmelon har tydeligt vis vist sig at være sund og ovenikøbet med et højt indhold af vand, hvilket også er sundt at indtage. Vandmelon har en frisk og saftig  smag som går super godt i en drink eller smoothie. Man kan blande vandmelon med rigtig mange slags frugter, prøv eventuelt kiwi eller dragefrugten for at prøve noget nyt. Vandmelon smager også super godt sammen med agurk, som også indeholder de sunde aminosyre.