sund december

Julen står for døren, og det er atter blevet tid til højtiden med de mange traditionsrige måltider, som mange glæder sig unægteligt til. 

Efter julen kommer de faste nytårsforsæt, hvor vi år efter år drømmer om et vægttab eller at komme i vores livs form. Men hvorfor først starte efter nytår?

I virkeligheden behøver december slet ikke være så usund en måned, som vi går og forestiller os. Samtidigt er det ikke altid kun vores indtag af julemad, vi bør fokusere på. Det er nemlig også vigtigt at fokusere på den mentale sundhed, da julen samtidig er en særlig hård måned for mange. 

Der kan være flere årsager til, at du måske ikke er helt oppe og ringe over julen. Vi giver dig her 4 gode tips til hvordan du gør december måned en sund måned og kommer igennem på bedste vis. 

Planlæg det du vil spise

Det kan for mange være svært at kontrollere kalorieindtaget i juledagene. Det handler derfor om at finde en positiv kontrol, når man skal fordele sit indtag af mad. 

En god løsning, når man eksempelvis skal til en dagslang julefrokost fra ved middagstid, er at undlade morgenmaden. På den måde bliver der plads til flere stykker rugbrød med sild, uden at dagens samlede indtag bliver for meget. 

Hvis du derimod ofte har svært ved at kontrollere det daglige madindtag, kan det være en fordel at få hjælp til at finde balance med kostvejledning hos en professionel. Det handler nemlig om at finde den rette balance mellem mad og motion, og dette er ikke kun i juledagene, men hele året rundt. 

Indstil dig på den mest madglade højtid

I julen samles vi ofte om store mængder and, flæskesteg, marcipan og konfekt.

Derfor kan særligt december være en svær måned for folk med en spiseforstyrrelse. Dette gælder både dem der spiser for lidt, samt den der spiser for meget. 

For folk med en spiseforstyrrelse, som enten ikke ønsker at spise eller som overspiser, kan det være en udfordring, at der ofte er en forventning om at spise hele tiden. Samtidigt er der i løbet af december ofte mange arrangementer, hvor det kan være en udfordring, at man bliver kigget på, mens man spiser.

Det kan derfor både være en udfordring at undgå de søde sager samt forventningerne om at de skal spises. Inden julen banker på døren kan det derfor være en hjælp at snakke om netop dette med en psykolog, da samtalebehandling ofte tilpasses de problemer, som man står med nu og her.

Kom ud i sollyset 

Oplever du, at du føler dig lidt ekstra træt og nedtrykt i december? 

Dette kan hænge sammen med, at du reagerer på den mørke årstid. Man ved ikke med sikkerhed hvorfor vinteren påvirker vores humør særligt, men det antages, at det hænger sammen med hormonet melatonin og signalstoffet serotonin.

Om vinteren og særligt i december er dagene ekstra mørke, hvilket gør, at kroppen udskiller mere melatonin end normalt. Dette går ind og forstyrrer vores døgnrytme, og kan være grunden til at man føler dig ekstra træt og uoplagt i de mørke måneder. 

Samtidig producerer din hjerne mindre serotonin, da stoffet dannes, når man får lys ind gennem øjnene. Serotonin er involveret i klassisk depression og har derfor betydning for vores humør.

Vores råd er derfor at komme ud i lyset, når det er muligt. Dette kunne være ved at gå en tur midt på dagen. Hvis man er på arbejdet det meste af dagens lyse timer, kan man med fordel tage en kort pause og komme ud i den friske luft. Dette er samtidigt med til at forbedre vores psykiske arbejdsmiljø, da vi giver os selv en velfortjent pause fra arbejdsopgaverne. 

Sæt tid af til afslapning

Julen er glædernes tid, og der skal derfor også være tid til at glæde sig selv lidt.

Måske har du fået fri fra arbejde, ellers er der heldigvis nogle helligdage, hvor du kan få slappet rigtigt af og bare fokusere på dig selv. 

Vores fjerde og sidste råd er derfor også at huske dig selv på, at det er okay at slappe af, prioritere de ting man længe har haft lyst til eller bare lave ingenting. 

Det kan være, at du er særligt kreativ og længe har haft lyst til at lave noget nyt krea til hjemmet, eller måske længtes du efter at slænge dig i sofaen med en god film/serie?Nu hvor det er jul, kunne det eksempelvis være med en af julens mange klassikere, eller måske du har lyst til et godt grin fra en dansk komedieserie.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

info@kostplanen.dk    |    

©2021 Kostplanen Madopskrifter fra Kostth planen

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account