bedre træning derhjemme

Corona pandemien har lukket ned for både fitnesscentre og sportsklubberne, så den danske befolkning er i den grad blev udfordret i deres aktivitetsniveau. 

Sundhedsstyrelsen anbefaler uagtet omstændighederne et minimum af 30 minutters fysisk aktivitet om dagen. Ved siden af gode løbeture eller fælles gåture, er hjemmetræning en oplagt mulighed.

Der er masser af inspiration at hente til din hjemmetræning både på YouTube og på de sociale medier. Mange af de lukkede fitnesscentre tilbyder ligeledes live kurser på deres Facebook eller Instagram kanaler. 

Mange oplever dog hurtigt at motivationen daler. Som det ser ud nu, ville fitnesscentrene først få lov til at åbne op i slutningen af august. 

På baggrund af din personlighed, har vi samlet et par værdifulde tips, hvordan du kommer tilbage på sporet igen og holde formen igennem coronatiden.

Kend dig selv – og din personlighedstype! 

Vi mennesker er vidt forskellige. Det gavner godt — ikke kun i forhold til hjemmetræning — at kende til dig selv og hvad der motiverer dig. En af de mest brugte personprofiler er DISC modellen. 

Grundlæggende skelner modellen mellem udadvendte (Dominant og Influerende) og indadvendte (Analytisk og Stabil) personligheder. Den Dominante og den Analytiske profil mere faktadrevet, hvorimod den Influerende og Stabile profil ofte tager følelsesbaseret beslutninger.

Som regel kan du genkende dig selv i flere af personlighedstyperne, men måske du for øje på en af typerne, der matcher bedst. Se med nedenfor, hvor vi giver vores bedste tips til dig, hvordan du kan øge din motivation. 

øge motivation

Kilde: Jarolics.dk

Den dominante – udfordre din ven eller veninde!

Hvis du kan genkende dig selv indenfor denne personlighedstype, er du et rigtigt konkurrencemenneske. Du kan være meget frembrusende, og når der er nogen stikker lidt dig, så kan de være sikker på, at du lige giver den en tand mere. 

Det kan sagtens komme dig til gode i hjemmetræningen. Udfordrer en ven eller veninde enten til at opnå et bestemt antal set på tid eller til en lille konkurrence i slutningen af coronatiden. Det giver dig garanteret noget blod på tanden til at gennemføre de næste omgang træning.

Hold hinanden opdateret løbende, så i også får mindet hinanden om at træne hen af vejen. Vær dog omhyggelig med at udfordre den “rigtige”, så konkurrencen ikke går på bekostning af nogen relationer, bare fordi din udvalgte makker ikke er lige så konkurrencedrevet. 

Den analytiske – dokumenter og planlæg!

Hvis du hører med til den analytiske personlighedstype, så lever du højt på tal, fakta og struktur. Det gælder både i det private og i arbejdsmiljøet. Derfor er der ingen grund til, ikke også at implementere det i din træningsrytme.

Først og fremmest så få sat tid af i kalenderen til at træne. På den måde er du vel forberedt og sikrer dig en træning uden tidspres eller lignende.

Udover det, så find en nem måde at dokumentere dine træningsresultater på. Du kan for eksempel afslutte vær træning med en målbar øvelse for at registrer din fremgang. Tag tid hvor længe du kan holde “planken”. Det er en nem måde at se på, om din træning giver pote hen ad vejen. 

Den stabile – find inspiration i moderate træningsformer

Hvis du befinder dig nede i højre hjørne af modellen, er du kort sagt modsætningen af den dominante personlighed. Du prioriterer harmoni frem for konkurrencepræget friktioner i teamet og lægger meget vægt at alle trives godt.

Vær særlig opmærksom på hvilke hjemmetræning du vælger. Der findes nemlig langt mere end bare den klassiske workout og du hvis du søger lidt på YouTube finder du gode videoer om både yoga, pilates og mindfulness. Underlagt med afslappende musik kan du både få strakt ud i hele kroppen og bruge træningen til at få koblet af i hovedet. 

Den Influerende – find en træningsmakker! 

Den influerende personlighedstype er muligvis den personlighedstype, der har lidt allerhårdest under den pålagte sociale distance. Hvis du kan genkende dig selv i den her sektion, så er du nemlig en rigtig selskabshund. Du elsker at underholde enhver omkring dig og du kan næsten ikke holde en hel aften ud alene på sofaen. 

Selvsagt, at du har brug for en træningsmakker! Også selvom, vi stadigvæk skal passe på hinanden og holde afstand, kan det sagtens lade sig gøre at træne sammen. Enten kan i tage jeres hjemmetræning over et Skype-møde eller i kan finde en park i nærheden, hvor i kan stå med god afstand over for hinanden. 
Hvis du føler dig utryg ved at streame din træning over Skype eller lignende, kan det være en god ide, at tilkøbe en VPN. På den måde bliver dit indhold krypteret og du kan være helt sikker på, at ingen kigger med når du hopper rundt i stuen.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

info@kostplanen.dk    |    

©2020 Kostplanen Madopskrifter fra Kostth planen

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account