Lige nu er der formentlig ikke meget behov for den daglige madpakke til børnene og i bedste fald sider i samlet rundt om køkkenbord i et skønt sommerhus i udkanten af danmark. Men så snart det går tilbage til hverdagen og børnene skal tilbage i skolen, så starter dilemmaet på nyt: 

Hvad skal jeg dog pakke i madpakken? 

Her er 5 gode alternativer til rugbrødsmadden, hvis du vil fylde madpakken op med god brændstof til hjernen:

1. Hjemmelavet pølsehorn med kyllingepølser

Det er et sandt hit ved børnene og ved at lave dem selv, kan nogle af de sukkerholdige eller fedtede ingredienser udskiftes med bedre alternativer. Det kan for eksempel være en god ide at udskifte ketchup med tomatpure og svinekødspølsen med en en kyllingepølse. 

Inden pølsehornene bliver smidt i ovn, kan de desuden sprinkles med en omgang græskarkerner eller sesamfrø. Tilbered dem sammen med dine børn i weekenderne og opbevar dem i fryseren, så du har til flere dage.

Find et godt bud på en pølsehorn opskrift her.

2. Grøn pastasalat med kylling

Pasta står nok helt øverst på listen af yndlingsretter, når du spørger de fleste børn. Det er derfor en nem måde at smugle et par finthakket grøntsager ind under den en cremet mayonnaise dressing. Det kan for eksempel være peberfrugt, agurk, grønne bønner eller mais. 

Husk selvfølgelig, at pakke børnebestikket, da det nok bliver en klistret omgang at spise med fingrene. 

3. Pitabrød med smørost og grønt

Rugbrødsmadden kan godt blive kedelig i længden. Prøv derfor at skifte ud med et fyldt Pitabrød i stedet for. Her er der desuden god chance for at gemme et salatblad væk ind under noget smør ost. 

I kombination med agurk og tomat bliver det en saftig lille sag, at sætte tænderne i. 

4. Frugtspyd 

Frem for en klistret frugtsalat, der formentlig lander ud over det hele så snart madpakken skal op på bordet, kan et frugtspyd være et godt alternativ. 

Her er der mulighed for at variere bredt mellem forskellige frugtsorter, så der er nye spændende ting i madpakken hver dag.

5. Saftige Pizzamuffins

Alene ordkombinationen skulle gerne få mundvandet til at løbe sammen ved dine børn og det bestemt ikke uden grund. Med de rigtige ingredienser bliver det til en sand fristelse uden at gå på kompromis med blodsukkeret og fedtindhold. 

Se for eksempel Tina Lykkegaards opskrift på et par helt hjemmelavede pizza muffins med en masse lækre råvarer. 

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

info@kostplanen.dk    |    

©2020 Kostplanen Madopskrifter fra Kostth planen

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account