træningsvaner

Når bikini- og badeshorts-sæsonen nærmer sig, tænker mange derfor, at nu er det vist også på tide at komme lidt i form. De vil tage nogle armbøjninger eller løbe en tur. Motion forskønner figuren og er godt for krop og sind.

Selvom der aldrig er kommet noget dårligt ud af gode hensigter, kan det være svært at sætte handling bag. For hvordan kommer du i gang med at træne? Og måske endnu vigtigere – hvordan opretholder du de gode træningsvaner? 

For at hjælpe dig på vej, får du seks gode råd til at få den bedste (gen)start på træning og sunde vaner. 

Find den træning, du godt kan lide

Første skridt til at begynde at træne er at finde en træningsform, du synes er sjov. For lad os være ærlige – hvor mange synes egentlig, at spinning er fedt?! 

Spørg dig selv, hvad du synes er skægt? Er det svømning? Salsadans? Håndbold med vennerne eller eller fitnesscentrets maskiner med lydbøger i ørerne?

Vi lover, det bliver lettere at komme afsted, hvis du glæder dig, end hvis det er en sur pligt. 

Hav det rigtige tøj og udstyr

Du behøver strengt taget ikke svedabsorberende tøj og kondisko for at træne, men det gør oplevelsen væsentlig mere behagelig. Investér derfor i et par shorts, træningsbukser og t-shirts, så du er godt klædt på at dyrke motion og give den gas. 

Lav realistiske forventninger til dig selv

Når du begynder at træne, skal du ikke gå fra sofakartoffel til “jeg-tager-lige-en-triatlon-i-weekenden”.

Nej, du skal ikke google, hvordan du træner op til et marathon eller aftale med dig selv, at du skal løbe en tur hver dag. Det er urealistisk, og du risikerer at få skader af overtræning og at skuffe dig selv. 

Start derfor i det små. Aftal med dig selv, at du er en succes, hvis du træner en gang om ugen, hvis det er det, du har tid til. Al træning og bevægelse tæller, du glæd dig over det, du når. 

Bliv inspireret på Instagram

Det er inspirerende at følge andre, der selv træner op til et løb eller er i gang med et vægttab. Derfor er Instagram et mekka for træningsentusiaster på alle niveauer. For hvis de kan, så kan du også. 

Du behøver ikke følge de store influencers, men tryk i stedet på “Følg-knappen” hos en, du kan lide og kan identificere dig med. Se her en liste over nogle af de danske influencers, du kan følge. 

Track din træning

Det kan være en god idé at følge din træning eller daglige bevægelse med et pulsur eller skridttæller. Her ser du tydeligt, om du forbedrer dig over tid, og hvor meget, du bevæger dig i hverdagen. Det kan være en god motivations-faktor at se, at anstrengelserne giver resultater. 

En skridttæller er god til at vise, hvor meget du bevæger dig i hverdagen. Og når du kan se, at du kun har gået 4000 skridt en given dag, kan det motivere dig til at gå en tur efter aftensmaden i stedet for at tænde for Netflix. 

Fejr de små sejrer

Det sidste råd er også et af de vigtigste. Husk at fejre dig selv. Måske kom du ikke ud at løbe fem gange denne uge, men du kom afsted to gange, og det er også flot. 

Nøglen til at have lysten til at træne og til at komme afsted er, at det skal være en god oplevelse og en positiv del af dit liv. Så vær glad og nyd det, du kan. 

Vi håber, du kan bruge rådene, og at du er godt på vej til at få en mere aktiv hverdag – uanset om du vil i form til sommer, eller om du træner for en generel følelse af velvære.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

info@kostplanen.dk    |    

©2020 Kostplanen Madopskrifter fra Kostth planen

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account