Flere og flere mennesker i Danmark er påbegyndt deres svømmekarriere og det er nu blevet en utroligt populær måde at træne på. Mange springer dog bare ud i det uden at vide hvad man ideelt burde indtage når man er en svømmer. Hvis du er interesseret i at finde ud af hvad du burde og ikke burde spise så kan du få svar på det i artiklen herunder.

Med så mange forskellige guides der florere på internettet som alle hver især har sin egen mening om hvad man burde spise, kan det være svært at finde hoved og hale i det. Herunder er et endegyldigt bud på hvordan du som svømmer skal spise

Inden du får alle guldkornene er det dog vigtigt at forstå hvorfor det er vigtigt netop er så vigtigt at man spiser korrekt som svømmer, det korte svar er at kroppen nedbryder muskler – disse skal du helst opbygge igen.

Måden du genopbygger dine muskler efter en lang og sej session er simpel – indtage mad. Den form for mad du indtager skal helst være balanceret mellem makrotallene kulhydrater, protein og fedt. Men ej at forglemme er at få indtaget de nødvendige mineraler og vitaminer.

Hvis du eksempelvis bemærker at du føler dig energiforladt, er det på tide at undersøge om dit indtag af kulhydrater er optimalt. Den andel som fylder mest i din kost skal nemlig optimalt være kulhydrater. Kulhydraterne er olie til motoren (kroppen) og uden dem mærker man hurtigt at man bliver træt, sulten og irritabel.

Mængden af kulhydrater du skal indtage er højt, netop fordi man som svømmer hver evig eneste dag forbrænder en masse. Hvis man som svømmer træner i en time eller mere er det optimalt at spise mellem 7-10g kulhydrat pr. kg kropvægt. Det skal pointeres at man ikke burde overgå sit optimale daglige indtag af kulhydrater, da de kulhydrater der ikke forbrændes sætter sig på kroppen.

Det næste makrotal som er vigtigt at holde øje med er protein. For som tidligere nævnt nedbryder man ved hver eneste træningssession i vandet sine muskler. For at disse kan opbygges igen og endda blive stærkere, skal der indtages tilstrækkelig protein. Du burde som svømmer bestræbe efter at indtage omtrent 1-2g protein pr. kg kropsvægt. Protein finder du i rigtig mange forskellige madvarer, blandt alle disse er der er par der har et højt indhold af protein, disse er madvarer som æg, fjerkræ, fisk, mager ost og generelt magert kød.

Det sidste makrotal som er essentielt at holde øje med er fedt. Ordet fedt er et ord som mange sportsudøvere frygter, men der findes både godt og dårligt fedt. Du skal som svømmer og generelt forsøge at indtage de umættede fedtstoffer. Disse kan du finde i nødder, frø, olier og fisk som er olieholdige. Hvis du følger disse råd er du sikker på at spise det helt rigtige når du til hverdag svømmer. Det hele handler i bund og grund om at finde en balancegang og efterfølge den.

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

©2019 Kostplanen Madopskrifter fra Kostth planen

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account