vin myter

I forbindelse med biografpremieren på den danske spillefilm ‘DRUK’ er debatten om danskernes alkoholvaner endnu engang blevet diskuteret.

I løbet af de seneste 10 års tid har dette emne været diskuteret på forskellige netmedier. Men hvad skal man tro på? Hvad er fakta og hvad er myter?

I dette indlæg afkræfter vi tre myter, der stadig synes at holde ved.

Myte 1: Et enkelt glas om dagen er sundt

Du har måske før hørt, at et enkelt glas rødvin om dagen skulle have en hjertebeskyttende effekt mod hjertekarsygdomme?

“Sundhedsstyrelsen finder dog ikke, at det er sundhedsfagligt velbegrundet at anbefale, at man forebygger hjertesygdom ved indtagelse af et potentielt sundhedsskadeligt stof, idet alkohol er relateret til udvikling af en lang række sygdomme, og selv et lille alkoholforbrug øger risikoen for kræft. Vi [Sundhedsstyrelsen, red.] anbefaler i stedet sund kost og motion til at forebygge hjertesygdom.”

Det korte svar er: Rødvin er ikke sundt. Det er en nydelsesdrik. 

Sundhedsstyrelsen er ret klare i deres anbefalinger omkring alkohol indtag. Men hvor stammer denne myte/ idé om, at et glas rødvin er sundt, da det kan have en beskyttende effekt på hjerte-karsygdomme?

“Undersøgelser af iskæmisk hjertesygdom viser, at et lille alkoholforbrug kan have en hjertebeskyttende effekt for kvinder over 45 år og mænd over 35 år. Hovedparten af den beskyttende effekt opnås ved et forbrug på 10 gram (en lille genstand) hver anden dag.”

Sundhedsstyrelsen bekræfter dermed, at der er tale om udsnit fra undersøgelser, der efterfølgende er taget ud af sammenhænge og gjort generelle. Det kan dermed ikke fastslås generelt for den voksne befolkning , at et enkelt glas vin om dagen skulle være sundt.

Dermed er myten afkræftet. 

Myte 2: Vin feder ikke

Danskerne er forholdsvis sundhedsbevidste. Mange tæller kalorier og forsøger at overholde et dagligt kalorieindtag. 

Vægttab og vægtforøgelse er i sin grundform egentlig ret enkel: Indtager du flere kalorier, end du forbrænder, så vil du over tid tage på. 

Det samme gør sig gældende med det modsatte fortegn. Indtager du færre kalorier end du forbrænder på daglig basis, vil du over en periode gå ned i vægt.

Hvor meget og hvor hurtigt afhænger til gengæld af en række andre individuelle faktorer.

Der er forskel på vin alt efter dets alkoholprocent mm. Men en generel tommelfingerregel er, at der er omkring 100 kalorier i et stort glas rødvin. Omkring 90 kalorierer for et glas hvidvin i samme størrelse.

Man kan sige at alt er relativt. Men vin feder forholdsvis meget sammenlignet med mange andre føde- og drikkevarer. Vin er en nydelsesdrik. Vin indeholder ikke mirakel elementer, som en sund kost rig på frugt, grøntsager og andre whole-foods ikke kan tilvejebringe.

Myten er afkræftet.

Myte 3: Vin bliver bedre med alderen

“Det er ligesom med en god flaske rødvin eller en ost. Den bliver bare bedre med alderen.” Du er formentlig før stødt på dette udsagn. Eventuelt i forlængelse af en snak om en sangerinde eller kunstner, der fortsat leverer kvalitet på sine gamle dage.

Der er til gengæld ikke 100% hold i denne myte.

Langt størstedelen af de vine, der bliver produceret i dag er lavet til at kunne nydes med det samme. Dermed ikke sagt at en ‘standard’ vin til 50-100 kr. Ikke sagtens kan holde sig en tre års tid, under de rette opbevaringsforhold. 

Visse dyre vine kan dog have godt af at udvikle sig over en periode. Hvorvidt det gælder for en specifik vin må du vende med din egen vinpusher. 

Er du blevet inspireret til at læse om endnu flere myter om vin, kan du finde flere eksempler i dette indlæg. 

Opsummering

Forskning tyder på, at det kan være godt for dig at drikke et glas rødvin lejlighedsvis. Det giver antioxidanter, kan fremme levetiden og kan hjælpe med at beskytte mod hjertesygdomme og skadelig inflammation. 

Rødvin har sandsynligvis højere niveauer af antioxidanter end hvidvin. Der er dog stadig behov for mere forskning for bedre at forstå, hvilke typer vin der giver de fleste fordele. 

Det er dog afgørende at understrege, at det langt fra er sundt for alle at drikke – og det er heller ikke nødvendigt.

Du kan opnå alle de samme fordele ved at indtage en sund og varieret kost.

Du bør derfor altid sørge for at forholde dig kritisk til den information du måtte læse om. Derudover anbefales det, at du primært får dine svar fra evidensbaseret artikler, som den fra Healthline, eller fra public service nyhedsmedier og statslige styrelser. 

Kilder

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

info@kostplanen.dk    |    

©2020 Kostplanen Madopskrifter fra Kostth planen

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account