Dette er sponsoreret indhold 

Drømmer du, som så mange andre, om en generelt sundere livsstil? Løber du tør for sunde aftensmads idéer? Får du dig ikke snøvlet afsted på den daglige løbetur? Og kan du bare ikke få det hele til at hænge sammen i en ellers travl hverdag? Husk på, at vi blot er mennesker, og at denne form for livsstilsændring kræver både tid, øvelse og tålmodig. En sund livsstil indebærer mere end bare kost og motion, og kræver at flere faktorer harmonerer.  

Spis sundt og grønt 

Du har sikkert forsøgt dig med et hav af forskellige slankekurer, som skulle give dig en sundere livsstil, men uden held. Initiativer som Individuel og skræddersyet kostplan kan for mange virker som en uoverskuelig og for radikal livsstilsændring, og dette har du også måtte opgive. Et godt alternativ kunne her være de berømte og populære måltidskasser, som gør hverdagen både nem og sund. Det skaber et frirum i den ellers travle hverdag, da du undgår at planlægge ugens menu og dertil de kedelige indkøb. Måltidskasserne leveres lige til døren, og varierer din kost uden besvær. Der findes et utal af leverandører af  måltidskasser, og Findmåltidskasser giver dig et let og overskueligt overblik over dine mange muligheder. Du finder måltidskasser til ethvert behov, da der lige nu findes mere end 50 forskellige måltidskasser på markedet. For at kunne fungere optimalt har kroppen brug for både frugt og grønt som er fyldt med proteiner og kostfibre. Dette er noget måltidskasserne hjælper dig med, og er let at opnå som supplement til frokosten eller blot som mellemmåltider i løbet af dagen. 

Dyrk motion

Hvor lidt motion er nok? Sådan tænker de fleste af os måske, men  behøver vi  i virkeligheden at være så motions forskrækkede? Motion giver dig mere overskud og glæde, og kan blot være i form af at snuppe cyklen til og fra arbejde eller en gåtur med en god veninde. At skifte bilen ud med cyklen og caféaftalen med en rask travetur, er små livsstilsændringer, som er til at forholde sig til. Kroppen har brug for at blive brugt, og det handler om at finde de motionsvaner, som passer til lige præcis dig, din hverdag og dine vaner. Det er ekstremt vigtigt ikke at sætte ambitionsniveauet for højt fra starten, da både kroppen og hjernen skal vænne sig til dine nye motionsvaner. Tag det hellere stille og roligt, mærk efter og find ud af hvordan du bedst og nemmest kan få motionsvanerne til at passe ind i lige præcis din hverdag. Mange vælger at løbe en tur om morgenen inden de skal på arbejde, og andre foretrækker en løbetur om aftenen inden de skal i seng. Her er der intet rigtigt eller forkert, da ingen mennesker har samme hverdag, behov og ønsker. Et godt råd til at dyrke mere motion, er at melde sig ind i et fitnesscenter. Det betyder ikke, at man hardcore skal træne to timer om dagen med vægte, bænkpres og løb. Dette kan blot være en motivationsfaktor for at komme afsted. Lav en aftale med dig selv, om at du minimum skal afsted to gange om ugen. Om det så er 30 minutters løb eller 45 minutters måtte træning, så kom du afsted og fik givet din krop hvad den har brug for.  

Drik vand 

Vand, er ligesom ovenstående faktorer, altafgørende for at kroppen kan fungere optimalt. Det anbefales at man indtager 1,5 – 2 liter vand på daglig basis. Dette varierer dog fra person til person alt efter hvor højt et aktivitetsniveau der er tale om. Tag fremover en vandflaske med på farten, på jobbet og sørg for at drikke nok vand hjemme. Gør det til en vane, at du dagligt opnår den anbefalede væskeindtagelse. Du vil måske endda opleve, at vand kan mætte den lille sult og erstatte eventuel indtagelse af snacks eller lignende. 

Hvil øjnene

Søvn er livsvigtig for både krop og sjæl, og afgørende for vores trivsel. I løbet af vores nattesøvn restituerer vores hjerne, genopbygger kroppen og gør os klar til en ny dag. Umiddelbart lyder søvn, som den letteste vej til en sund hverdag. Men en ordentlig nattesøvn afhænger af dagens “færden”. Har du drukket nok vand? Har du fået motioneret din krop? Og har du spist som du skulle? Forsøg dertil at have regelmæssige sengetider, og få sovet det antal timer der anbefales til lige præcis dig og din alder. Man anbefaler eksempelvis 7-9 timer til unge/voksne i alderen 18-64 år. En god nattesøvn skal samtidig være med til, at du står op til en ny dag og har overskud, energi og de rigtige forudsætninger for at få dyrket dagens motion, spist sundt og varieret og drukket nok vand. Disse faktorer, som er vejen frem til en overskuelig og sund hverdag, er altså enormt afhængige af hinanden, og kan kun skabe den sunde og overskuelige hverdag i samspil med hinanden. 

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

info@kostplanen.dk    |    

©2020 Kostplanen Madopskrifter fra Kostth planen

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account