træningsplan

Vil du gerne tabe dig? Træner du op til et cykelløb? Eller har du bare lyst til at komme i bedre form? Så har du brug for en træningsplan.

Træningsplanen er for dig, der allerede har anskaffet dig en brugt racercykel, og nu bare mangler noget struktur og motivation til at komme i gang.

Hvad er en træningsplan?

En træningsplan er som regel en kalender, hvor du har indlagt delmål eller deadlines for din performance. Det betyder, at hvis du eksempelvis skal træne op til et halvmaraton, så kan du bruge din tid eller antal kilometer til at lægge rammerne for din træning.

En dårlig træningsplan er bedre end ingen træningsplan. Den forpligter dig til at komme afsted, så du ikke falder tilbage i gamle og dårlige vaner eller mister motivation, fordi du ikke helt ved, hvad du gik efter at opnå.

Hvad indeholder en træningsplan?

Din træningsplan skal først og fremmeste indeholde en klar målsætning for din træning. 

Hvad vil du opnå? Skal du deltage i et halvmaraton og vil du gerne have en god tid? Eller skal du tabe dig et bestemt antal kilo? Eller vil du gerne slippe for nogle bestemte ryg- og ledsmerter?

Uanset hvad, skal du sætte dig et mål.

Mange falder fra sin træning, fordi de enten ikke har sat en mål – eller har sat et mål, der ikke er realistisk i forhold til deres omstændigheder.

Så gør det tydeligt for dig, hvad du vil have ud af din træning. Bryd det derfor ned i mindre delmål, som du kan fordele over en længere periode.

Du vil også nyd gavn af at indlægge små buffere, såsom en uge eller et par dage, hvor du har mulighed for at indhente din træning, hvis du er blevet forhindret af en skade eller en begivenhed. Den skal gerne være elastisk nok til, at du kan tilpasse den, uden at du fuldstændig kan slække på din træning.

Kost og træningsplan

Uden god kost får du ikke det fulde udbytte ud af din træningsplan.

Derfor er en kostplan eller en detaljeret madplan ofte også et godt supplement til enhver træningsplan. Den er kort sagt en plan over dine måltider, der sikrer, at du indtager de rette mængder proteiner, kulhydrater, fiber og fedt. Den skal også fortælle dig, hvornår du får det største udbytte ud af at indtage de næringsstoffer.

Indholdet af kostplanen afhænger dog af din sportsgren. For eksempel har professionelle cykelryttere en meget striks diæt, der er designet til at matche kalorierne, som de forbrænder under et cykelløb.

Der skal også være plads til belønninger. Så hvis du har ramt alle dine delmål og kan mærke, at det ikke vil vælte din træningsplan, kan du sagtens snuppe en burger eller en anden slags fastfood. Det er også med til at hjælpe din motivation efter en hård uges træning.

Glem ikke hviledage!

Hviledage og restitution er en essentiel del af en god træning.

Når du træner, uanset om du løber, cykler eller løfter vægte, nedbryder du din krop. Det gælder både dine muskler, dine knogler og dine led. Dine muskler især får små “micro-tears”, der har brug for protein for at reparere sig selv. Men din krop kan først bygge sig selv op, når træningen er overstået.

Hviledage er ikke en undskyldning for at droppe træningen eller slænge sig på sofaen. Men de er en absolut nødvendighed. Fordi selvom vi kalder det hviledage, er din krop stadig på arbejde.

Hvis du forsøger at presse din krop til at træne, når den reelt set har brug for hvile, vil du frarøve den energien, den skal bruge til at restituere. Derfor er planlagte hviledage en del af enhver god træningsplan. Så husk dem.
Hvis du har overtrænet eller kan mærke gamle skader og smerter vende tilbage, kan det være en god idé at besøge en professionel. Udover læger, kan en god omgang sports- eller fysiurgisk massage være med til minimere tid væk fra din træning.

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

©2019 Kostplanen Madopskrifter fra Kostth planen

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account