styrke immunforsvaret til efteråret

På nogle måder føles det som, om, at efteråret først lige er begyndt. Det er nemlig ikke mange dage siden, at vi gik rundt i shorts og t-shirts i 20 grader og fuld sol. Sæsonskiftet er dog for alvor begyndt, og både regnen og kulden har allerede meldt sin ankomst. I dette blogindlæg kommer jeg derfor med 6 råd til, hvordan du sundhedsmæssigt kan forberede dig til efterårets kolde temperaturer – samt hvordan du styrker immunforsvaret i dagene, hvor du er mere hjemme end ude. 

#1 Start med en grundig efterårsrengøring

Når din bolig skal blive efterårsklar, er det vigtigt, at du starter med en grundig efterårsrengøring. Efteråret og vinteren er nemlig typisk forbundet med, at mange af os enten bliver syge eller forkølede. Det kommer af, at vi ikke har gennemtræk lige så ofte og dermed ikke får skiftet den gamle luft ud med noget friskt. Det er simpelthen for koldt.

De mange timer bag lukkede døre gør dog, at det er ekstra vigtigt, at vi får bakterierne ud af vores hjem. Sørg derfor for at vaske alle afkroge med vand og sæbe. Husk også overflader såsom vandhane, håndtag og toiletsæde, som er bakteriernes yndlings forsamlingssted.

#2 Styrk immunforsvaret med dit madindtag 

Når årstiden skifter fra sommer til efterår, er det tid til at passe på os selv. Og dette gør vi allerbedst ved at booste vores immunforsvar med med en række forebyggende fødevarer. Fødevarer som citrusfrugter og bladgrønt, som spinat, broccoli, grønkål og persille indeholder store mængder C-vitamin, som hjælper kroppen med at bekæmpe sygdomme. 

Ingredienser som nødder og frø, særligt paranødder, samt avocado er rige kilder til at give energi og suveræne kilder til magnesium. Yderligere er fisk en optimal kilde til essentielle fedtsyrer, omega-3 og D-vitamin. Kast dig ud i nye smags kombinationer med ovenstående ingredienser, og prøv eventuelt denne super sunde salat, der styrker immunforsvaret

#3 Sex er sundt

I disse tid hvor corona holder os mere hjemme, kan immunforsvaret også styrkes på lidt sjovere måder. Søren Brostrøm har nemlig tidligere været ude at nævne, at sex er sundt, hvilket derfor selvfølgelig ikke skal holdes tilbage i tider, hvor alt udenfor bliver koldere. Nyd hinandens selskab derhjemme.

En undersøgelse fra sexshoppen Mshop har også vist, at danskernes sexlyst under corona er steget væsentligt – især digitalt. Noget lader til, at vejen til den “sjove” sundhed er noget, som danskerne har taget til sig.

#4 Luft ud med gennemtræk flere gange dagligt

Det er vigtigt, at du lufter ud flere gange om dagen. Det anbefales, at du lufter ud mindst tre gange dagligt i minimum 5-10 minutter. Hyppig udluftning renser luften for partikler, fugt og gasarter, der kan være med til at gøre dit indeklima til paradis for skimmelsvamp og husstøvmider. En godt råd er, at du lufter ud, inden du tager på arbejde, når du kommer hjem fra arbejde og inden du går i seng. Vi anbefaler, at du læser denne artikel om 10 gode råd til udluftning om vinteren, hvis du har problemer med dit indeklima!  

#5 Har du problemet med fugt? Så invester i en affugter

En affugter bidrager helt basalt til boligens indeklima ved trække fugten ud af luften. Og vi kender alle følelsen af, at et fugtigt indeklima er smadder ubehageligt at opholde sig i. Hvis du oplever, at du har problemer med fugt i hjemmet, kan det føre det til helbredsproblemer. Dog er fugt mest kendt for at kunne skabe skimmelsvamp og gøre vilkårene bedre for organismer såsom husstøvmider.

#6 Oplever du træk? Find ud af, hvor det kommer fra!

Koldt vejr er nemlig ikke godt for immunforsvar. Du kan faktisk ikke blive syg af at sidde i træk, men det er stadig ikke godt for dig. At sidde i træk svækker din krops immunforsvar, og du bliver dermed mere modtagelig overfor potentielle bakterier. Der er altså er en større chance for, at du kan blive forkølet, hvis du sidder i træk og får kulde direkte ind på kroppen, selvom det ikke er kulden i sig selv, der gør dig syg. Særligt er vi mange, som har planlagt hyggelige og sjove aktiviteter i efterårsferien, som vi ikke har lyst til at gå glip af på grund af en stoppet næse eller ondt i halsen. Måske jeres børn skal på feriecamp, eller du skal sammen med dine venner besøge en ny spændende udstilling på et af de mange museer i København. Undgå at blive syg til arrangementer som disse med vores tips og tricks i indlægget her.

Med disse tips i baghånden vil vi ønske jer alle et hyggeligt efterår – helt fri for forkølelse med et immunforsvar i top!

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

info@kostplanen.dk    |    

©2020 Kostplanen Madopskrifter fra Kostth planen

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account